Home » Blog de calatorie » Cunoaște-ți drepturile: recuperează-ți banii pe zborul anulat/ întârziat
Cunoaște-ți drepturile: recuperează-ți banii pe zborul anulat/ întârziat

Știu cât de frustrant poate fi să te pregătești pentru o călătorie și să te trezești că zborul tău întârzie sau, mai rău, este anulat. Vestea bună este că, în cadrul Uniunii Europene, există reglementări clare care te protejează în situații precum anulări, întârzieri sau suprarezervări.
Hai să vedem împreună ce drepturi ai și cum poți să îți recuperezi banii sau să obții despăgubiri.
Când sunt valabile reglementările europene*?
Aceste reglementări se aplică în următoarele cazuri:
- Dacă decolezi de pe un aeroport din UE.
- Dacă aterizezi pe un aeroport din UE cu o companie aeriană din UE + Islanda, Norvegia sau Elveția.
- Dacă decolezi de pe un aeroport din UE către o țară din afara Uniunii, indiferent dacă zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE.
- Dacă nu ai primit deja compensații (despăgubiri, redirecționare, asistență din partea companiei aeriene) pentru probleme legate de acel zbor în baza legislației țării din afara UE.
În această reglementare, „UE” înseamnă cele 27 de state membre, la care se adaugă teritoriile UE de peste mări: Guadelupa, Guyana Franceză, Martinica, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Antilele Franceze), Azore, Madeira și Insulele Canare (dar nu și Insulele Feroe). Normele se aplică și zborurilor către și dinspre Islanda, Norvegia și Elveția.
Condițiile în care poți solicita despăgubiri
- Când nu ți se permite îmbarcarea pentru că au suprarezervat zborul și rămân fără locuri;
- Când zborul întârzie la destinația finală peste 3 ore (cu excepția cazului în care întârzierea a fost cauzată de circumstanțe extraordinare – printre care riscurile la adresa securității și condițiile meteo nefavorabile);
- Când zborul este anulat. Ține cont că ai drept la despăgubiri dacă compania aeriană te-a informat despre anulare cu mai puțin de 14 zile înainte de data planificată a zborului.
- Când ești plasat la o clasă de călătorie inferioară față de cea de pe bilet.
Pașii de urmat să depuni o plângere
Dacă te afli într-una dintre situațiile de mai sus, poți să depui o plângere direct la compania aeriană (și să speri că îți vor răspunde, chiar dacă sunt obligați să facă asta) sau să apelezi la o firmă specializată care să se ocupe de toate procedurile pentru tine. Alegerea îți aparține, în funcție de cât de mult timp și efort ești dispus să investești. Aceste firme specializate pe recuperarea banilor de la companiile aeriene, în general cer comision DOAR DACĂ reușesc să obțină banii aferenți despăgubirii de la compania aeriană.
Când ai dreptul la despăgubiri?
În cazul în care nu ești îmbarcat, zborul este anulat sau ajungi la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore, ai dreptul la despăgubiri care variază în funcție de distanța zborului:
Zboruri în interiorul UE:
- sub 1 500 de km: 250 EUR
- peste 1 500 de km: 400 EUR
Zboruri între un aeroport din UE şi unul din afara UE:
- sub 1 500 de km: 250 EUR
- între 1 501 şi 3 500 de km: 400 EUR
- peste 3 500 de km: 600 EUR
Iar în caz de o întârziere de peste 5 ore, ai dreptul să ți se ramburseze suma totală a prețului biletului.
În funcție de distanța zborului și durata întârzierii, ai dreptul și la cazare gratuită și alte servicii suplimentare, cum ar fi mesele și transportul între aeroport și locul de cazare.
În caz de suprarezervare, ai dreptul la 1. despăgubiri, 2. rambursare, redirecționare, găsirea unui zbor alternativ și 3. asistență.
În caz că ești plasat la o clasă inferioară față de cea de pe bilet, ai dreptul la rambursarea unui procent din prețul biletului, în funcție de distanța de zbor:
- 30 % – pentru zboruri de maximum 1 500 km
- 50 % – pentru zboruri în UE de peste 1 500 km și pentru toate celelalte zboruri pe distanțe cuprinse între 1 500 și 3 500 km
- 75 % – pentru zborurile care nu intră la categoria (a) sau (b).
Ține cont că, dacă linia te plasează la o clasă superioară față de cea de pe bilet, NU te poate pune să plătești diferența.
În caz că pierzi zborul de legătură și ajungi la destinația finală cu o întârziere de peste 3 ore. Aici, condiția e ca biletele să fi fost achiziționate în cadrul unei singure rezervări! Condiția nu se mai aplică dacă primul segment a întârziat din cauza unor circumstanțe extraordinare.
În caz că bagajul a fost pierdut, deteriorat sau întârziat, răspunderea este a companiei aeriene și poți primi până la 1300 EUR. Ai grijă că aici trebuie să te adresezi în scris companiei aeriene. Pentru bagajele pierdute sau deteriorate, trebuie să trimiți plângerea în termen de 7 zile de la data zborului. Pentru bagajele întârziate, plângerea trebuie făcută în termen de 21 de zile de la primirea bagajelor.
Situații excepționale
Există și excepții. Nu vei primi despăgubiri în cazul unor situații excepționale precum războiul, tulburările politice sau dezastrele naturale. De asemenea, dacă ai fost anunțat cu minimum două săptămâni înainte de decolare că zborul este anulat sau ți s-a oferit un zbor alternativ, reglementările nu se aplică.
Nu uita de asigurare!
Un ultim sfat: nu uita să îți faci o asigurare de călătorie de fiecare dată când pleci undeva. Alege un pachet care să acopere cheltuielile personale neprevăzute, astfel încât să fii mereu pregătit pentru orice situație.
Citește pe larg despre această reglementare aici.
Sper că aceste informații îți vor fi de ajutor data viitoare când vei călători. Zboruri fără probleme și călătorii plăcute!
Foto: 穿着拖鞋一路小跑 de la Pixabay
Partajează asta:
- Dă clic pentru partajare pe WhatsApp(Se deschide într-o fereastră nouă) WhatsApp
- Dă clic pentru a partaja pe Facebook(Se deschide într-o fereastră nouă) Facebook
- Dă clic pentru a partaja pe LinkedIn(Se deschide într-o fereastră nouă) LinkedIn
- Dă clic pentru partajare pe Telegram(Se deschide într-o fereastră nouă) Telegram
- Dă clic pentru a partaja pe X(Se deschide într-o fereastră nouă) X
- Dă clic pentru a partaja pe Reddit(Se deschide într-o fereastră nouă) Reddit
- Dă clic pentru a trimite o legătură prin email unui prieten(Se deschide într-o fereastră nouă) Email

Corina Matei
„Cu toții călătorim într-un fel sau altul. La 100 de kilometri de casă sau la peste 10.000. Mai des sau mai rar. Cu siguranță, mereu diferit. De ce călătorim? De dragul de frumos și din curiozitatea de nou. Să simțim, să fugim, să trăim emoții. Să creștem și să ne bucurăm din adâncul sufletului de tot ce are lumea de oferit!”
Alege o vacanță în stilul tău!
Ai găsit inspirația pentru următoarea ta călătorie, dar nu ai timp să cauți cele mai bune opțiuni? Nicio problemă! Îți pot oferi consultanță personalizată ca să-ți planifici mai ușor vacanța perfectă sau pot fi chiar agentul tău de turism de încredere prin Fanbase Travel.
Indiferent dacă ai nevoie doar de o mână de ajutor sau vrei să lași totul pe mâna unui expert, sunt aici să fac călătoria ta mai relaxantă încă din etapa de planificare!
Din aceeași categorie
Călătoria nu se oprește aici! Uite câteva sugestii de articole din aceeași categorie, care îți vor stârni interesul.
2 thoughts on “Cunoaște-ți drepturile: recuperează-ți banii pe zborul anulat/ întârziat”
In urma cu un an mi-am luat un bilet Anglia-romania si am uitat data pe care trebuie sa plec si am facut doar un zbor se poate recupera ceva?
Nu. Nu a fost vina companiei.