Sfaturi de citit înainte să ai un bagaj de cală pierdut

Puțini putem renunța la un bagaj de cală. Mai ales când plecăm mult, spre zone cu temperaturi variate sau când plănuim să facem de toate – să mergem de la hiking și club până la plajă și teatru.

Atunci când trebuie să plec undeva cu bagaj de cală după mine, este inevitabil să simt ceva teamă și să am un gând ce-mi trezește anxietatea, mai ales după ce am ascultat poveștile despre bagaje pierdute sau întârziate ale prietenilor mei. Portivit statististicilor publicate de Bureau of Transportation, în fiecare lună se rătăcesc între 150.000 și 342.000 de bagaje de cală la nivel mondial. Poate nu e mult la numărul de zboruri operate/pasagerii care zboară lunar, însă pentru mine e ănevitabil micul stres încă de la așteptarea la banda de bagaje, mai ales când trollerul meu nu apare imediat, cu toate celelalte. Cel mai mult am stat după bagajul de cală în Tashkent: două ore și jumătate. Și nu-și pot descrie în cuvinte nervii și nodul din gât.

Dar, să revenim la oile noastre…

Vestea bună este că mereu poți lua niște măsuri simple pentru a te asigura că bagajul tău va ajunge la destinație odată cu tine. Sau măcar că il recuperezi foarte repede dacă se întâmplă ceva neprevăzut. Hai să îți povestesc cum procedez eu:

Înainte de călătorie:

Dezlipesc codurile de bare

Există o posibilitate destul de mare ca, pe trollerul ascuns în debara, încă să ai etichete mici, cu coduri de bare, lipite de la ultimul (sau ultimele) zboruri efectuate. Bun, acele coduri de bare indică destinația finală, exact ca cel mare, pus pe mâner. Imaginează-ți că pleci mâine în vacanță, lași bagajul la check-in, apoi, un angajat din aeroport neatent la care etichetă e mai nouă scanează codul greșit. Și boom! Bagajul nu mai urcă în avion cu tine! Eu, ca să evit acest scenariu, deja am o obsesie cu scoaterea codurilor de bare: nici nu-mi ridic bine trollerul de pe banda de bagaje, îl controlez bine și dau jos toate etichetele, mici și mari.

Mă pregătesc psihic că (poate!) bagajul va fi pierdut

Stai! Știu că e ciudat că spun asta, dar lasă-mă să-ți spun cum mă ajută pe mine: iau măsuri de precauție ca la destinație să nu mă trezesc fără cele mai importante lucruri din viața mea. Adică nu pun niciodată acte, carduri, bani, medicamente esențiale, încărcătorul telefonului în bagajul de cală. Apoi, am grijă ca în bagajul de mână să-mi pun un set de haine de urgență, în caz că bagajul de cală nu ajunge chiar odată cu mine: două perechi de chiloți, un tricou, șosete și o pereche de pantaloni should do the job. Apoi mereu, indiferent de cât de cald e, îmi țin hanoracul/geaca/cămașa cu mine, atât pentru temperaturile surpriză din avion, cât și pentru surprizele termice de la destinație.

Și, înainte să închizi bagajul de cală, n-ar fi rău să faci o poză-două cu lucrurile din el – te va ajuta la asigurator în caz că rămâne pierdut sau dacă ajunge desfăcut și lipsește ceva din el. Totodată, în cazul unei situații nedorite, e bine să ai și o listă a obiectelor pe care le împachetezi în bagajul de cală. Păstrează o copie a acestei liste în bagaj și o altă copie la tine/pe telefon. În cazul în care bagajul este pierdut, această listă va fi extrem de utilă pentru a detalia la compania aeroană sau la asigurator ce anume lipsește.

Îmi fac bagajul ușor de recunoscut

În caz că bagajul se pierde într-o mare de alte mii de bagaje, e important ca cineva să-l recunoască din prima. Așa că aici sunt mai multe variante:

  • ferește-te de negru (cum preferă toată lumea, că sunt anti-jeg) și alege trollere colorate SAU
  • comandă-ți o husă colorată cu care să îmbraci trollerul SAU
  • alege o curea într-o culoare neon cu care să prinzi trollerul pe jumătate SAU
  • personalizează-l; pictează-l și spray-uri colorate sau fă-i orice îți trece prin minte, astfel încât să-l vezi de departe;
  • înfoliază-l cu folie roșie/verde/galbenă.

Acest lucru te va ajuta și să-ți recunoști bagajul mai ușor la banda de bagaje, apoi să previi ca altcineva să îl ia din greșeală.

Las datele de contact pe bagaj. Vizibil!

Pun mereu o etichetă pe bagaj pe care să fie trecute: numele, numărul de telefon (cu roaming activat), adresa de e-mail și codul aeroportului de acasă.

De asemenea, dacă încă mai crezi în bunăvoința oamenilor, am citit pe un site american că poți pune o foaie cu zborul și itinerarul tău în buzunarul exterior sau într-un loc accesibil din bagaj, pentru ca personalul aeroportului să știe unde ești și să-și trimită trollerul cât mai repede. Bine, recunosc, eu nu am făcut asta până acum, sună mult a American movies, dar ține și de feeling uneori.

Pac, o poză!

Împachetat, colorat, ieșind în evidență așa cum trebuie, ține poza în telefon până când bagajul ajunge în posesia ta. În caz că ajungi la destinație fără troller, contează enorm să poți arăta și trimite forografia angajaților aeroportului  – așa îi ajuți să îți identifice bagajul mult mai repede în zona cu zeci, sute, mii de bagaje pierdute.

La aeroport:

Sunt super punctuală la check-in

Să am bagaj de cală vine la pachet și cu o regulă de punctualitate. Nu lăsa predarea bagajului pe ultimele minute de ghișeu deschis. Bagajul trebuie să aibă timp (preluare și încărcare) să ajungă în avionul în care ești și tu! Și știi bine că majoritatea aeroporturilor duc lipsă de personal. Așa că da, de fiecare dată când ai bagaj de cală, respectă indicațiile aeropoertului – în cazul Otopeni, fii acolo cu 3 ore înainte de decolare și primul lucru pe care-l faci înăuntru e să predai bagajul!

Verific codul de bare 

Formalitățile de check-in presupun că pleci de acolo cu o etichetă liită pe spatele biletului de avion. O altă etichetă mare va fi lipită de mânerul trollerului și altele mici, la întâmplare, pe troller. Mi s-a întâmplat o dată, recent, în Samarkand, să fie scoase greșit și sucite, dar noroc că omul de la ghișeu și-a dat seama la timp, înainte să mă uit eu. Deci, înainte ca bagajul să plece de pe bandă, verifică să ai același cod peste tot!

Măsuri extra

Acum, că am terminat cu pregătirile și am predat bagajul, e important să menționez că mai sunt măsuri pe care le poți lua oricând cu titlu de prevenție:

  • Evită escalele scurte când îți cumperi biletul de avion, mai ales dacă escala este într-un aeroport imens. Personalul trebuie să aibă timp pentru a-ți transfera bagajul dintr-un avion în altul.
  • Fă-ți o asigurare de bagaj. Aceasta te poate despăgubi rapid în cazul în care bagajul este pierdut sau avariat. Astfel, îți poți recupera contravaloarea bunurilor tale fără prea mult stres.
  • Ia-ți un tracking device. Dispozitivele de urmărire a bagajelor pot fi foarte utile pentru a-ți localiza bagajul oriunde în lume, însă ai grijă să investești într-unul de calitate, cu tehnologie nouă. Unele devide-uri au tehnologie limitată, te ajută să localizezi bagajul doar pe o rază de aprox 60 de metri: cât să verifici dacă bagajul e în avion cu tine.
  • Ia-ți un lacăt aprobat de TSA (Transportation Security Administration) ca să adăugi un nivel suplimentar de securitate bagajului tău. Aceste lacăte pot fi deschise de către agenții de securitate fără a fi distruse, ceea ce protejează conținutul bagajului tău de eventuali hoți.
  • Utilizează aplicatii de urmărire a bagajului care te pot ajuta să urmărești statusul bagajului tău pe parcursul călătoriei.  Eu știu de SITA WorldTracer, care e integrată cu sistemele de gestionare a bagajelor ale companiilor aeriene și îți oferă actualizări în timp real despre locul în care este bagajul tău. După ce îl testez, poate revin cu mai multe informații aici.

Bagaj pierdut. Ce fac?

Acționează rapid!

Dacă bagajul tău nu ajunge la destinație sau este avariat, completează imediat formularul de reclamație. Nu aștepta aterizarea altor zboruri – s-ar putea ca bagajul să fie deja acolo, doar rătăcit între avion și banda de bagaje. Păstrează tichetul de îmbarcare pentru acest proces. Apoi, trebuie să știi că:

Regulamentul UE 261 din 2004

Regulamentul UE 261 din 2004 spune că, în caz că bagajul a fost pierdut, deteriorat sau întârziat, răspunderea este a companiei aeriene și poți primi până la 1300 EUR. Trebuie să te adresezi în scris companiei aeriene. Pentru bagajele pierdute sau deteriorate, trebuie să trimiți plângerea în termen de 7 zile de la data zborului. Pentru bagajele întârziate, plângerea trebuie făcută în termen de 21 de zile de la primirea bagajelor.

Centrul European al Consumatorilor

ECC Romania vine cu o serie de recomandări pe acest subiect:

1. Depune imediat o reclamație: Completează un Property Irregularity Report (P.I.R.) la serviciul specializat din cadrul aeroportului și include datele tale de identificare, detalii despre zbor și bagaj (tip, culoare, dimensiuni etc.).

2. Trimite o cerere de despăgubire către compania aeriană. Pentru bagaj deteriorat sau distrus, reclamația trebuie formulată imediat după descoperire, dar nu mai târziu de 7 zile de la primirea bagajului.

Ce drepturi ai în cazul unui bagaj pierdut, întârziat sau deteriorat/distrus?

  • Bagaj pierdut (nu este găsit în 21 de zile de la reclamație): primești despăgubiri pentru contravaloarea bagajului și a obiectelor din el, precum și pentru articolele de strictă necesitate cumpărate pentru a înlocui cele pierdute. Dacă nu poți proba valoarea obiectelor din bagajul pierdut, se acordă o despăgubire în funcție de greutatea bagajului (20 Euro/kg).
  • Bagaj întârziat (găsit și predat în termen de 21 zile): primești o sumă de bani pentru achiziționarea produselor de strictă necesitate (igienă personală, etc.) sau rambursarea sumelor plătite pentru aceste produse achiziționate pe cont propriu.
  • Bagaj deteriorat/distrus: primești despăgubiri pentru contravaloarea obiectelor deteriorate sau distruse.

Documente necesare pentru despăgubire:

  • Bagaj pierdut: P.I.R., tichetul de îmbarcare, eticheta bagajului, listă cu obiectele din bagaj și dovezi ale valorii acestora (documente fiscale), listă cu obiectele de strictă necesitate cumpărate pentru a le înlocui pe cele pierdute, cu dovezi ale valorii acestora.
  • Bagaj întârziat: P.I.R., tichetul de îmbarcare, eticheta bagajului, listă cu obiectele de strictă necesitate cumpărate, cu dovezi ale valorii acestora.
  • Bagaj deteriorat/distrus: – P.I.R., tichetul de îmbarcare, eticheta bagajului, listă cu obiectele deteriorate/distruse și dovezi ale valorii acestora (documente fiscale), raport de service care arată suma necesară pentru repararea bagajului sau imposibilitatea reparării acestuia.

ECC Romania mai spune și asta: „De regulă, companiile aeriene nu își asumă răspunderea pentru obiectele fragile din bagaj, pentru obiecte de valoare (bijuterii, telefoane mobile, camere video, calculatoare), chei, documente și alte asemenea obiecte de valoare. Pentru a evita excluderea acestora se recomandă încheierea unei asigurări de bagaje.”

Asigurare de bagaje!

Asigurare de bagaje!

Asigurare de bagaje!

Mereu!

Vești (aproape) bune?

Cred că avem: statisticile spun că 85% din bagajele pierdute sunt recuperate în primele 5 zile.

Corina Matei

„Cu toții călătorim într-un fel sau altul. La 100 de kilometri de casă sau la peste 10.000. Mai des sau mai rar. Cu siguranță, mereu diferit. De ce călătorim? De dragul de frumos și din curiozitatea de nou. Să simțim, să fugim, să trăim emoții. Să creștem și să ne bucurăm din adâncul sufletului de tot ce are lumea de oferit!”

Alege o vacanță în stilul tău!

Ai găsit inspirația pentru următoarea ta călătorie, dar nu ai timp să cauți cele mai bune opțiuni? Nicio problemă! Îți pot oferi consultanță personalizată ca să-ți planifici mai ușor vacanța perfectă sau pot fi chiar agentul tău de turism de încredere prin Fanbase Travel.

Indiferent dacă ai nevoie doar de o mână de ajutor sau vrei să lași totul pe mâna unui expert, sunt aici să fac călătoria ta mai relaxantă încă din etapa de planificare!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Din aceeași categorie

Călătoria nu se oprește aici! Uite câteva sugestii de articole din aceeași categorie, care îți vor stârni interesul.