Am fost pe prima cale ferată montană din România!

0
Am fost pe prima cale ferată montană din România!

Și a fost o experiență de neuitat, prin umbrișuri de vegetație, pe lângă ziduri săpate în stâncă ce aproape ating vagonul, peste viaducte ce trec văile adânci, cu peisaje unice de la înălțimea platourilor luminoase!

Aurul Negru, motivul dezvoltării

Eh, hai, că fără puțină istorie n-am putea înțelege multe lucruri. Pentru asta trebuie să ne întoarcem prin anii 1770, când încep să se deschidă primele mine de cărbune din Munții Aninei și Semenic, mai exact pentru exploatarea huilei – aici au fost găsite primele zăcăminte de huilă din țară, de unde și denumirea de „aur negru”. Entuziasm mare, ca să transporte toată materia primă către un port la Dunăre, de la Oravița până la Baziaș-port s-a construit prima cale ferată din România în 1854, care are 62,5 km. Dincolo de munți, credem că nu a fost foarte complicat să o facă, doar e dreaptă, nu? Dar să ne reamintim că vorbim de anii 1850! Cum linia a intrat apoi în administrația austriecilor, ei au decis că și călătorii se pot bucura de ea, așa că a devenit linie nu numai pentru transportul cărbunelui, ci și pentru pasageri – în 1855.

Prima cale ferată montană din țară

Buuun, dar ce făceau minerii din Munții Aninei până la Oravița? Păi.. cărau în principal cu trăsurile, apoi cu vagoane trase de cai pe o mică parte a traseului, ceea ce era foarte dificil pe munte. Kohlenbahn, „linia cărbunelui”, nu era completă. Așa că în 1861, au început lucrările la un proiect extrem de ambițios pentru acele vremuri: o linie ferată montană ce avea să fie prima de acest tip din România și a doua linie montană din Europa!

Anina-Oravița este prima cale ferată MONTANĂ din România!

Pe 15 decembrie 1863, linia Anina-Oravița, de 34 km, a fost inaugurată: cu 10 viaducte și 14 tunele – toate săpate manual în stâncă. Și nu doar ele. Inclusiv pasajele au fost „sculptate” cu dalta și ciocanul – acestea pot fi admirate pe traseu, când locomotiva trenului aproape că atinge pereții drepți ai stâncilor! Linia a fost supranumită Semeringul Bănățean (nume ce vine de la mutele Semmering-Austria în care a fost construită prima linie ferată montană din Europa) și din 1869 a fost destinată și transportului de persoane.

Cel mai lung tunel are 660 de metri.

O plimbare de neuitat

Astăzi este înscrisă pe Lista Monumentelor Istorice și este una dintre cele mai spectaculoase linii montane din România cu care oamenii se pot plimba de peste 150 de ani! Are curse dus-întors o dată pe zi. Traseul durează două ore pentru că linia ferată șerpuiește des, iar locomotiva este una istorică, Diesel, ce rar prinde spre 20km/h. Iar linia ferată are porțiuni ce impun o viteză de 5km/h. Chiar și așa, turiștii se îndrăgostesc de această plimbare! Călătoria este una spectaculoasă: tuneluri de vegetație, ziduri săpate în stâncă ce aproape ating vagonul, viaducte peste văi adânci, peisaje unice de la înălțime!

Anina-Oravița este a patra cale ferată construită pe actualul teritoriul al României!

Biletul de tren costă 10 lei pe cursă, iar cea mai bună priveliște e din spatele trenului, la ușa mereu deschisă către frumusețile căii ferate.

Acest circuit a fost posibil datorită agenției #NeverlandPlace în cadrul proiectului de promovare turistică #CustomResita.

 

 

Întregul tur este aici:

LEAVE A REPLY