Mi-a întârziat zborul peste 3 ore și am recuperat 600 de euro. Iată cum!

0
Mi-a întârziat zborul peste 3 ore și am recuperat 600 de euro. Iată cum!

Nu multă vreme a trecut de când cineva m-a întrebat ce știu despre companiile care recuperează banii în baza Regulamentului European 261/2004 privind drepturile pasagerilor în privința unui zbor întârziat sau anulat. Am răspuns mândră de noroc că nu mă întâlnisem o asemenea situație și speram să nu o fac vreodată. Dar – karma! – nu întotdeauna vacanțele se desfășoară așa cum îmi doresc eu. Și a urmat o întârziere de șapte ore a unui zbor transoceanic…

S-a dat situația:

Zbor direct spre Cuba din Belgia, decolare pe bilet la 10:25. După ce am făcut check-in-ul în aeroport (pe acest segment nu se poate face online), pe tabelă a apărut o întârziere de 2 ore. Nah, nu-i bai, se mai întâmplă, să nu fiu absurdă. Ne-au dat voucher pentru câte un suc. Dar, peste acele 2 ore, abia a început îmbarcarea. Și asta nu e tot, compania a considerat ok să ne mai țină o oră și ceva în avion, la sol, în parcarea aeroportului. Avionul a decolat la 13:48 și abia am apucat să anunțăm agenția să anunțe șoferul care ne aștepta la destinație că întârziem vreo trei ore.

Înjurăturile în gând și printre dinți au prins contur sonor după ce am decolat. În boxe am auzit vocea pilotului care ne-a spus că minunatul crew își termină programul, așa că o să avem un stopover de o oră în Cancun, că ei acolo trebuie să ajungă, și asta înainte de destinația noastră finală (normal, ruta e invers: Bruxelles-Varadero-Cancun-Bruxelles). Whaaaat?! Cancun e mai departe decât Varadero cu o oră! Imposibil să mai anunțăm ceva, am zburat până în Cancun, unde am fost ținuți în avion până când angajații aeroportului au dat cu mătura și cu aspiratorul, au adunat gunoaiele și au schimbat fețele pernelor și păturile. Da, da, totul cu noi înăuntru în tot praful și toată căldura. O experiență unică aș putea spune! Acea oră de stopover s-a dublat. Apoi am zburat încă o oră înapoi până în Varadero. Am ajuns la miezul nopții. În total, am întârziat mai bine de 7 ORE și am ratat toate planurile de vacanță pe acea zi. Iar săracul șofer ne aștepta de tot atât timp, era deja în drum spre aeroport când a primit mesajul de la agenție că întârziem…

După cele 17 ore petrecute în avion, am încercat încercăm să uităm repede pățania și să ne bucurăm cât mai mult de vacanță, deși din prima am pierdut jumătate de zi de plimbare.

Invoc dreptul la compensație!

Am ajuns acasă și am tot citit pe internet despre Regulamentul European 261/2004 și despre pașii pe care îi recomandă ei. Fiind 3 persoane pe rezervare, am picat de acord să contactăm compania aeriană. Un formular sec cu doar câteva câmpuri și doar două țări la selecția țării de reședință (???) mi-a luat datele și m-a întrebat de data și numărul zborului. Peste două săptămâni am primit răspuns pe e-mail de la companie că acel zbor nu există în baza lor de date. Hahaha (da, era scris bine). M-au apucat toți nervii și deja intuiam că o să am nevoie de mult timp – cam peste trei ani, ca să se prescrie – și poate și un avocat care să-mi facă dreptate. Dar asta ar fi însemnat să cheltui mai mult decât aș fi putut scoate.

În toată criza mea de nervi, mi-am adus aminte de FlightClaim, o firmă specializată în recuperarea compensațiilor pentru zborurile cu probleme. Nu știam prea multe despre ei, așa că am intrat întâi pe pagina lor de Facebook, să citesc review-urile. Foarte bune! Am intrat apoi pe site să văd cât mă costă totuși, să văd dacă ar merita: dar comisionul se aplică doar dacă recuperează banii, altfel nu plătesc nimic! Minunat, am decis să merg pe mâna lor: adio stres, nervi, timp pierdut și confruntare cu atitudini ostile de la compania aeriană!

Recuperare în trei pași cu FlightClaim

A doua zi, mai exact pe 2 iulie, mi-am făcut timp să completez formularul lor. E super intuitiv și orice persoană cu acces la net o poate face! Trebuie doar să ai la îndemână poze după pașapoartele/cărțile de identitate ale pasagerilor (dacă sunt mai mulți pe rezervare), o poză după minimum o carte de îmbarcare ca să dovedești că ai prins avionul și, dacă ai, alte documente doveditoare ale întârzierii zborului. Noi aveam o foaie degeaba de la companie, cum că avionul întârziat decolează la 12:35. Oricum, toate zborurile sunt înregistrate pe site-urile de profil, public, deci se poate dovedi extrem de ușor chestia asta cu întârziatul. În aceeași zi, cineva de la firmă m-a contactat. Am semnat împuternicirea în gestionarea cazului și am așteptat. Sincer, nu știam dacă voi mai primi vreun răspuns. Sau nu curând. Dar, fix peste 10 zile, pe 12 iulie, seara, am primit veștile minunate:

Pe 16 iulie la ora 10 aveam banii în cont… <3

Asta înseamnă că FlightClaim a reușit să recupereze suma maximă per pasager prevăzută în lege, adică 600 de euro! A fost totul sau nimic. Chiar și în urma comisionului – pe care, btw, și-l merită din plin – am rămas cu oleacă mai mulți bani decât a costat biletul de avion dus-întors până în Cuba! 🙂 Me happy and ready for another adventure! Acum am cu ce! *inimioare*

Tu te încadrezi?

Foarte puțină lume știe despre acest lucru și își cunoaște drepturile. În conformitate cu Regulamentul 261/2004 (1. aplicabil pentru zborurile din SEE cu orice companie sau 2. orice zboruri cu companii aeriene înregistrate UE) poți avea dreptul la o indemnizație pentru pierderea de timp în caz că zborul întârzie mai mult de 3 ore, e anulat sau e overbooked și te obligă să renunți la zbor. Aceste sume variază de la 250 € până la 600 €, pentru fiecare pasager. Compensația se calculează în funcție de numărul de ore de întârziere și numărul de kilometri al zborului tău, astfel:

  • 250 euro pentru zboruri pe distanțe sub 1500 de km
  • 400 euro pentru zboruri pe distanțe între 1500-3500 km
  • 600 euro pentru zboruri pe distanțe de peste 3500 km (cu întârziere de minimum 4 ore)
  • 300 euro pentru zboruri pe distanțe de peste 3500 km (cu întârziere între 3 și 4 ore)

Solicitările se pot face pentru zboruri operate până în urma cu 3 ani, deci gândește-te bine dacă ai avut vreo întârziere în trecut! În plus, mai trebuie să știi că sub incidența legii sunt și zborurile Charter – adică dacă ai plecat în concediu în Turcia, Grecia sau alte destinații „tradiționale” și ai avut întârziere chiar dacă nu ai folosit o cursă de linie, EȘTI eligibil pentru primirea compensației.

! Nu contează cine a achiziționat biletul de avion, dacă tu personal, un prieten sau o agenție. Banii vor fi livrați în contul reprezentantului rezervării, adică celui care a călătorit și a suferit direct prejudiciile!

Când nu ești eligibil pentru compensație?

Sunt situații în care compania aeriană este absolvită de la plata despăgubirilor. Potrivit legii, aceste situații sunt:

1. Dacă ai fost informat despre anulare cu minimum 2 săptămâni înainte de ora de plecare prevazută;

2. Daca ai fost informat despre anulare într-un termen cuprins între 2 săptămâni și 7 zile înainte de ora de plecare prevazută și ți se oferă o redirecționare care să îți permită să pleci cu cel mult 2 ore înainte de ora de plecare prevazută și să ajungi la destinația finală în mai puțin de 2 ore după ora de sosire prevazută;

3. Dacă ai fost informat despre anulare cu mai puțin de 7 zile înainte de ora de plecare prevazută și ți se oferă o redirecționare care îți permite să pleci cel târziu cu o ora înainte de ora de plecare prevazută și să ajungi la destinația finală în mai puțin de două ore după ora de sosire prevazută;

4. Dacă operatorul de transport aerian poate face dovada că anularea este cauzată de împrejurări excepționale care nu au putut fi evitate, în ciuda adoptării tuturor măsurilor posibile (lovituri de stat, vulcani care erup, incendii, condiții meteo extreme).

Dar fii atent: Problemele tehnice NU se califica drept „împrejurări excepționale”, chiar și în cazul în care compania aeriana încearcă să îți explice contrariul. Așa că, dacă e vorba de întârzieri/anulări cauzate de defecțiuni, EȘTI ELIGIBIL PENTU COMPENSAȚIE. 

Concluzie: De ce FlightClaim?

Dincolo de faptul că pe mine personal m-a impresionant experiența de lucru cu ei și rapiditatea cu care mi-au recuperat banii (poate am avut și noroc), vă dau patru motive palpabile:

1. Celor care apelează direct la compania aeriană pentru a-și cere despăgubirea li se oferă de multe ori scuze și explicații false de către companiile aeriene (mie mi-au spus că nu există zborul ăla în baza lor de date, haha), iar clienții nu își cunosc drepturile și renunță. Și pe mine m-a bătut gândul ăsta într-un punct doar pentru că mă gândeam cât de complicat, câți nervi o să-mi fac și cât de time-consuming va fi toată treaba asta. Dar mi-am revenit repede și mi-am reamintit că cei care mi-au furat o zi din vacanță trebuie să plătească. FlightClaim.ro are relații foarte bune cu companiile aeriene și trimite către acestea doar cazurile cu procentaj mare de eligibilitate, însă dacă o companie aeriana refuză să respecte directiva europeană atunci FlightClaim.ro trimite dosarul în instanță cu echipele sale de avocați împotriva tuturor companiilor aeriene care sunt în culpă și întârzie sau refuză plata compensațiilor legale către clienții FlightClaim.ro.

2. Este o companie olandeză puternică, cu istorie în obținerea de claim-uri, având în spate grupul Claims Corporation Network din Olanda. Compania FlightClaim și-a deschis birouri în multe țări din Europa, inclusiv în România și se laudă – pe bună dreptate – cu o rată de recuperare de 92%.

3. Are echipe de avocați specializați pe drept în aviație, atât în România, cât și în Germania, Spania, Olanda și multe alte țări din Europa. De asemenea, dacă o companie aeriană refuză să plătească pentru un client al FlightClaim.ro, de multe ori se ajunge în instanță sau la Organismele Internaționale de Supraveghere a Aplicării Regulamentului European, iar clientul nu are niciun cost pentru asta, compania FlightClaim.ro suportă toate costurile în instanță.

4. Și ce mi-a plăcut mie cel și cel mai mult: nu ai niciun cost dacă apelezi la FlightClaim.ro, nu se plătește nimic în avans. Procedura este următoarea: pasagerul trimite către FlightClaim.ro doar câteva documente și informații despre zbor, semnează împuternicirea și apoi FlightClaim.ro se ocupa de tot, iar uneori poate să dureze și 2-3 luni de zile până se aproba compensația de la compania aeriană, după multe negocieri cu aceștia. Doar în caz de câștig, FlightClaim.ro își oprește un comision dacă reușește să recupereze pentru client de la compania aeriană suma de bani cuvenită (250, 400 sau 600 euro) – comisionul oprit este de 25% din suma recuperată + 25 euro/polița/persoană. 

Dincolo de asta, cei de la FlightClaim se ocupă și de recuperarea prejudiciilor pentru bagajul pierdut, întârziat sau deteriorat (cu compensații de până la 1300€), dar și de recuperarea taxelor de aeroport pentru un bilet de avion neutilizat (cu comision fix de 25€). „Fapta” trebuie să se fi petrecut în ultimii trei ani! După trei ani, se prescrie conform legii.

Acum știi. Și nu trebuie să-ți mai faci probleme vreo clipă! Zboruri line!

*în urma experienței mele, FlightClaim sponsorizează acest material (P)

Foro: pixabay.com

Comments

comments

LEAVE A REPLY