Din Tabăra Meseriașilor: Secretul unui concediu fără probleme la mașină

0
Din Tabăra Meseriașilor: Secretul unui concediu fără probleme la mașină

A patra ediție de Tabăra Meseriașilor este în plină desfășurare cu 240 de elevi viitori meseriași și 40 de profesori din 21 de școli profesionale și licee tehnologice din județul Gorj, în patru serii: mecanici, constructori, electricieni și bucătari. Că tot a venit vorba, ne vedem de joi direct pe teren la seria electricienilor 🙂

După ce timp de o săptămână a coordonat 60 de elevi care au învățat intens noțiuni de mecanică și au practicat din plin, Gabi Onofrei, președintele Asociației Române de Drift și expert în tunning auto, ne trimite recomandările sale pentru un road trip fără probleme, fiind în plin sezon de concedii…

Românii vizitează orașe din Europa Centrală sau coasta Balcanilor de Vest. Cei mai mulți dintre ei aleg să organizeze aceste călătorii cu mașina.

Sună tentant, nu? Înainte de o astfel de călătorie e important să ne asigurăm că mașina se află în cele mai bune condiții pentru drum. În acest sens, Gabi Onofrei, mentor în Tabăra Meseriașilor din Țara lui Andrei, are câteva recomandări pentru cei care vor parcurge cu mașina personală peste 1.000 de kilometri.

Încă de la început trebuie să știm că astfel de drumuri testează rezistența mașinii, însă nu vor apărea probleme dacă pregătirea este făcută corespunzător, indiferent dacă mașina este una nouă sau una care a trecut de prima tinerețe:

„Nu contează cât de veche este mașina, dacă i-ai făcut o verificare amănunțită înainte de a porni și ai rezolvat toate problemele, atunci ea nu-ți va face probleme. Trebuie început de la ulei și filtrele de ulei. Dacă a trecut mai bine de jumătate de an de la ultima verificare sau ai făcut mai mult de 10 000 de kilometri în ultimul timp, este bine să faci revizia înainte de a pleca în concediu. Astfel, te asiguri că motorul va funcționa cum trebuie și nu îți va face probleme pe drum.”

Trebuie să verificăm uzura plăcuțelor de frână, iar dacă sunt într-o stare avansată de deteriorare, ele trebuie schimbate. Nici zgomotele nu trebuie să fie ignorate – fie că sunt la motor sau la suspensii – pentru că pot fi semnalul unei probleme mai mari, care poate să se producă atunci când suntem departe de casă. Așa că e important să ne asigurăm că din punct de vedere mecanic totul funcționează cum trebuie.

Apoi, trebuie să ne concentrăm atenția asupra perifericelor: lamele de la ștergătoare, de exemplu. Acestea trebuie să fie în stare bună de funcționare pentru că vom circula pe autostrăzi, cu viteză, iar în caz de ploaie vizibilitatea trebuie să fie cât mai bună. Firește, și sistemul de iluminat trebuie să fie funcțional. Dacă farurile sunt mate este bine să apelăm la un serviciu de lustruire – acel „polish” al farurilor. E important să verificăm și roata de rezervă. Schimbăm cauciucurile de două ori pe an, dar la roata de rezervă nu prea ne uităm. Riscăm astfel ca, în caz de pană, să descoperim că nu avem cu ce să înlocuim roata cu probleme.

„Țineți cont de norma de poluare a mașinii și documentați-vă dacă în orașul în mergeți nu există taxare suplimentară, în funcție de cât de poluantă este mașina. Unele municipalități din Europa de Vest nu permit intrarea în centru fără taxarea suplimentară a mașinilor poluante. De asemenea, pregătiți-vă un buget pentru taxele de drum. Acestea pot fi de tip vignetă pentru toată rețeaua de drumuri sau taxare la un număr de kilometri parcurși, ca pe autostrăzile din Italia, de exemplu.

Pe lângă starea tehnică a mașinii, esențială este și starea fizică a șoferului. Dacă în concediu va conduce un singur șofer, atunci sunt obligatorii pauzele cât mai dese. De asemenea, poziția în timpul condusului este și ea importantă:

„Unii dintre noi stau la volan ca la picnic. Corect este să stăm cu spatele lipit de spătar, genunchii în repaus, nu întinși, iar ambele mâini trebuie să fie pe volan. De multe ori nu suntem conștienți, dar orice abatere de la o poziție corectă la volan ne scade reflexele în condus, lucru care poate duce la accidente”.

Nu doar problemele mecanice ne pot strica concediul. Este bine să fim pregătiți din toate punctele de vedere, crede mentorul seriei mecanicilor din Tabăra Meseriașilor. E important să avem inclusiv un pachet de supraviețuire în mașină, în caz că rămânem blocați din diverse motive. Apa și câteva alimente neperisabile ne vor ajuta în caz de evenimente neprevăzute, fie chiar și un blocaj în trafic la o oră de vârf.

Gabi Onofrei a participat între 29 iulie și 4 august, pentru al patrulea an consecutiv, ca mentor în Tabăra Meseriașilor din Țara lui Andrei, organizată de OMV Petrom. În 2018, 240 de elevi din  23 de școli profesionale și licee tehnologice din județul Gorj, care studiază în domeniile mecanică, electric, electronică și automatizări, electromecanică, turism și alimentație, respectiv construcții, instalații și lucrări publice, au trecut, timp de o săptămână, printr-un program de pregătire profesională și personală, în care au învățat că un meseriaș adevărat face lucrurile #DeMeserieNuDeMântuială.

Din 2015 şi până acum:

– peste 700 de elevi au fost pregătiţi în Tabăra  Meseriașilor din Țara lui Andrei – viitori electricieni, constructori, operatori sondă, operatori parc, mecanici, bucătari-ospătari, croitori și frizeri

– peste 150 de profesori din peste 60 de licee tehnologice și școli profesionale au participat la ateliere de dezvoltare profesională

– peste 112 burse de studiu în valoare de peste 140.000 de euro au fost acordate celor mai buni elevi din tabără

Detalii pe www.taraluiandrei.ro

Comments

comments

LEAVE A REPLY